“Hierbij uw polisoverzicht!” (2019 week 10)

Minimaal twee miljoen mensen hebben nog een woekerpolis lopen. Het waarde overzicht van deze polis, te gebruiken voor uw aangifte, heeft u zojuist ontvangen. Mensen doen vaak niets met deze brief, waarin hun verzekeraar aangeeft weer 40% of meer van de premie te hebben gestolen. De reden hiervoor? Men begrijpt niet wat er écht wordt meegedeeld. U moet wat doen, en wij gaan u helpen!

Door Kees Boonstra FFP CFP, onafhankelijk financieel planner te Sassenheim

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt consumenten voor de Woekerpolissen. Dit zijn vaak beleggingspolissen waarop een maandelijkse premie wordt betaald met als doel een lijfrentebedrag te sparen voor als men met pensioen gaat of er wordt gespaard in deze polissen voor een extra spaarcentje. De beloofde rendementen worden nooit waargemaakt.

Als het om cijfers gaat, haakt de klant al snel af. Te ingewikkeld. Het zal wel goedkomen, immers Nederland kent een actieve toezichthouder  als de AFM en verzekeraars en tussenpersonen zorgen voor hun polishouders. Helaas klopt dit laatste niet.

Met het verstuurde overzicht dekt de verzekeraar zich in. Al sinds 2006 laten ze duidelijk zien dat zij extreem hoge kosten rekenen voor de polis. Ze zijn daar inmiddels wel transparant in, dus u kunt ze niet verwijten dat de voorgespiegelde rendementen er niet komen.

De beoogde aflossing op uw hypotheek komt er niet, het appeltje voor de dorst is verschrompeld tegen het einde van de looptijd . Het nieuwe bootje kopen zodra u met pensioen gaat zal moeten worden beperkt tot een rubberboot uit de schappen van de Action. De verzekeraars daarentegen hebben u als een prima melkkoe jaren aan het lijntje gehouden. Want u leest dat jaarlijkse overzicht niet.

Daarom roepen wij twee miljoen polishouders op om dit jaar iets te doen met hun polisoverzicht. Het is niet erg als u er niets van begrijpt en u hoeft zich niet te schamen. Waar u wel spijt van moet krijgen is, als u een uitgestoken hand niet grijpt.

Natuurlijk hoeft u niet te biecht te gaan bij de tussenpersoon die u dit “fantastische” product heeft aangesmeerd. U heeft natuurlijk recht op zijn gratis advies maar iedereen begrijpt dat die vertrouwensrelatie inmiddels wel op de klippen is gelopen.

U kunt wél gratis advies krijgen bij het Loket Hersteladvies van de Vereniging van Verzekeraars. Bij de AFM of het Nibud vindt u ook antwoorden op veel gestelde vragen plus een stappenplan.

U mag ook gerust een afspraak maken op ons inloopspreekuur. Dan kunt u een half uur op onze kosten vragen stellen en een eerste advies krijgen wat te doen met uw woekerpolis. Een omzetting, compensatie, een lidmaatschap van een claimorganisatie of waar nodig  een gang naar het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (KIFID).

Als u deze uitgestoken hand niet pakt? Tja, dan is die verzekeraar toch de lachende derde!

Financieel Adviesbureau Boonstra Sassenheim. 0252-223405 of www.faboonstra.nl

This entry was posted in Column. Bookmark the permalink.