“Hierbij uw polisoverzicht!” (2019 week 10)

Minimaal twee miljoen mensen hebben nog een woekerpolis
lopen. Het waarde overzicht van deze polis, te gebruiken voor uw aangifte, heeft
u zojuist ontvangen. Mensen doen vaak niets met deze brief, waarin hun
verzekeraar aangeeft weer 40% of meer van de premie te hebben gestolen. De reden
hiervoor? Men begrijpt niet wat er écht wordt meegedeeld. U moet wat doen, en wij
gaan u helpen!

Door Kees Boonstra FFP CFP, onafhankelijk
financieel planner te Sassenheim

De Autoriteit Financiële Markten
(AFM) waarschuwt consumenten voor de Woekerpolissen. Dit zijn vaak beleggingspolissen
waarop een maandelijkse premie wordt betaald met
als doel een lijfrentebedrag te sparen voor als men met pensioen gaat of er
wordt gespaard in deze polissen voor een extra spaarcentje. De beloofde
rendementen worden nooit waargemaakt.

Als het om cijfers gaat, haakt de klant
al snel af. Te ingewikkeld. Het zal wel goedkomen, immers Nederland kent een
actieve toezichthouder  als de AFM en verzekeraars
en tussenpersonen zorgen voor hun polishouders. Helaas klopt dit laatste niet.

Met het verstuurde overzicht dekt
de verzekeraar zich in. Al sinds 2006 laten ze duidelijk zien dat zij extreem
hoge kosten rekenen voor de polis. Ze zijn daar inmiddels wel transparant in, dus
u kunt ze niet verwijten dat de voorgespiegelde rendementen er niet komen.

De beoogde aflossing op uw
hypotheek komt er niet, het appeltje voor de dorst is verschrompeld tegen het
einde van de looptijd . Het nieuwe bootje kopen zodra u met pensioen gaat zal
moeten worden beperkt tot een rubberboot uit de schappen van de Action. De
verzekeraars daarentegen hebben u als een prima melkkoe jaren aan het lijntje
gehouden. Want u leest dat jaarlijkse overzicht niet.

Daarom roepen wij twee miljoen polishouders
op om dit jaar iets te doen met hun polisoverzicht. Het is niet erg als u er
niets van begrijpt en u hoeft zich niet te schamen. Waar u wel spijt van moet
krijgen is, als u een uitgestoken hand niet grijpt.

Natuurlijk hoeft u niet te biecht
te gaan bij de tussenpersoon die u dit “fantastische” product heeft
aangesmeerd. U heeft natuurlijk recht op zijn gratis advies maar iedereen
begrijpt dat die vertrouwensrelatie inmiddels wel op de klippen is gelopen.

U kunt wél gratis advies krijgen
bij het Loket Hersteladvies van de Vereniging van Verzekeraars. Bij de AFM of
het Nibud vindt u ook antwoorden op veel gestelde vragen plus een stappenplan.

U mag ook gerust een afspraak maken
op ons inloopspreekuur. Dan kunt u een half uur op onze kosten vragen stellen
en een eerste advies krijgen wat te doen met uw woekerpolis. Een omzetting, compensatie,
een lidmaatschap van een claimorganisatie of waar nodig  een gang naar het Klachteninstituut voor de
Financiële Dienstverlening (KIFID).

Als u deze uitgestoken hand niet
pakt? Tja, dan is die verzekeraar toch de lachende derde!

Financieel Adviesbureau Boonstra
Sassenheim. 0252-223405 of
www.faboonstra.nl

This entry was posted in Column. Bookmark the permalink.